X
تبلیغات
سایت اخلاقی وعرفانی علامه حسن زاده املی

پیوند های روزانه

این وبلاگ درخصوص علامه حسن زاده املی میباشد که حاوی مطالب عرفانی ازحضرت اقا میباشد ودرلابلای مطالب از علامه ذوالمعارج (ذوالفنون)نورانی اردبیلی نیز مطالب عرفانی واخلاقی خواهیم اورد
التماس دعا مدیر وبلاگ

پیوند های روزانه

پیوند های سایت

برچسب‌ها

  • ره (6)
  • حفظه الله (6)
  • س (4)
  • علامه حسن زاده آملی (3)
  • دانلود آثار علامه حسن زاده آملی (2)
  • باب دهم از اشعار دفتر دل علامه حسن زاده آملی (2)
  • متن ۵۳ کتاب از علامه حسن زاده آملی در قالب یک فایل (2)
  • کتاب اسوه اخلاق (2)
  • مکاشفات و رویا های صادقانه علامه حسن زاده املی (2)
  • تسلط بر علم طب و تشریح (2)
  • آيا جزيره خضراء محل سکونت امام زمان (2)
  • عجل الله (2)
  • ع (2)
  • علامه حسن زاده (2)
  • دانلود کلیپ تصویری نماز علامه حسن زاده آملی (2)
  • دریافت صوتی جلسات درس استاد صمدی آملی در خصوص مسائ (2)
  • تغذی (2)
  • متن کتاب شرح مراتب طهارت (1)
  • دانلود کتاب شرح دفتر دل علامه حسن زاده آملى (1)
  • درس اخلاق سید حسن عاملی (1)
  • مهمترین منزل سیر و سلوک (1)
  • توصیه های ایت الله قاضی به شاگردانشان (1)
  • آداب و اسرار ذکر (1)
  • در فضائل ذکر (1)
  • زندگی نامه ایت الله دکترسیدحسن عاملی (1)
  • حضرت استاد عاملی (1)
  • تطهیرقلب (1)
  • شرط تاثیر طاعات (1)
  • کلمه هفتاد و هفت رساله صد كلمه در معرفت نفس (1)
  • عشق و عاشق و معشوق (1)
  • تقریظ حضرت علامه حسن زاده آملی در مورد استاد صمدی (1)
  • ملاقات با حضرت ولى عصر (1)
  • بزرگترین ریاضیدان معاصر (1)
  • توصيه هاي غذايي علامه حسن زاده آملي (1)
  • الهی نامه استاد حسن زاده آملی (1)
  • دستورالعملی از استاد حسن زاده آملی (1)
  • سؤالات پانزده گانه شاگردی از استاد حسن زاده آملی – (1)
  • برخی مبانی استاد حسن زاده آملی از کتب ایشان (1)
  • غزلی ازپرفسورعلامه حسن زاده (1)
  • نامه علامه حسن زاده آملی به فرزندش (1)
  • دو کلیپ صوتی درباره دنیا و چگونگی آن با بیان شیوای (1)
  • آداب سیر و سلوک درفرمایشات حضرت علاّمه حسن حسن زاد (1)
  • رساله سیروسلوک علامه بحرالعلوم (1)
  • آیت الله علامه مصطفی نورانی در وادی طب اسلامی (1)
  • حضرت آیت الله محمد حسن الهی طباطبائی (1)
  • وحدت وجود از دیدگاه سید الحکماء آیت الله سید ابوال (1)
  • درس اخلاق عارف بالله مقدس ثانی ایت الله مشکینی (1)
  • مجموعه سخنرانی از مرحوم آیت الله مشکینی (1)
  • استخراج تقویم توسط علامه حسن زاده املی روحی له فدا (1)
  • شرح حال علامه شعرانی از زبان علامه حسن زاده آملی (1)
  • نکته ای از علوم غریبه ازعلامه حسن زاده (1)
  • تسلط بر علوم گوناگون علامه حسن زاده (1)
  • علم هیئت و نجوم علامه حسن زاده (1)
  • عقل از دیدگاه حضرت علامه (1)
  • تقدیر نامه حضرت علامه حسن زاده آملی (1)
  • عبادت با نيت به دست آوردن ثواب یا عشق الهي (1)
  • نامه اول کتاب شریف نامه ها برنامه ها (1)
  • توحید صمدی قرآنی (1)
  • نیت گناه و اثر آن (1)
  • طفل ناخوانده الف با علامه حسن زاده (1)
  • كعبه عشق‏ علامه حسن زاده (1)
  • ملاقات آية الله سيبويه با آقا امام زمان عليه السلا (1)
  • عکسهای ازپرفسورعلامه حسن زاده (1)
  • علی اللهی ها کیستند (1)
  • خاطره دیدار با حضرت علامه (1)
  • آخرین اخبار از وضعیت جسمی علامه حسن زاده (1)
  • يك دستور اخلاقى (1)
  • تفکرازدیدگاه ایت الله کمیلی (1)
  • دونظریه متفاوت (1)
  • آداب سلوک از منظر علامه حسن‌زاده آملی (1)
  • تلقین بسم الله الرحمن الرحیم از مقام ولایت (1)
  • چند عکس منتخب از بزرگداشت آیت الله حسن زاده آملی (1)
  • سفارش رهبر انقلاب برای ثبت ناگفته های علامه حسن زا (1)
  • برای دیدن تیزر تلویزیونی همایش بزرگداشت حضرت علامه (1)
  • مطالب عرفانی دروبلاگ علامه حسن زاده (1)
  • شعر بسیار زیبای يا على (1)
  • سروده آیت الله حسن زاده آملی (1)
  • تواضع علامه حسن زاده آملی (1)
  • حال روحی حضرت علامه حسن زاده آملی (1)
  • معرفت نفس علامه حسن زاده (1)
  • بشارت ها

    + «دانلودسخنرانی استاداستاد رائفی پور ؛ نقد انیمیشن I pet Goat II
    + «دانلودسخنرانی استادعلیرضاپناهیان درمورد تربیت ولایی
    + «دانلود تیتراژ پایانی برنامه ( دیروز امروز فردا‌ )
    + «وحدت مذاهب با توجه به واقعیات امامت بر چه پایه های استوار است؟
    + در رابطه با وحدت بين شيعه و سني چه رواياتي داريم و اين وحدت تا چه حدّي بايد باشد؟
    + وحدت شيعه و سني يعني چه؟ چگونه و تا چه حد امکان پذير است؟ چطور مي توان وحدت داشت؟
    + اتّفاقات واقع شده در هنگام ولادت پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله
    + ولادت، كودكي، نوجواني امام صادق ـ عليه السّلام ـ تا دورة امامت آن حضرت
    + نگاهی به جریان شیطان پرستی در ایران
    + «خليفه گري» دستپخت جديد غرب!
    + آیا با ظهور امام زمان(عج) دنیا «بهشت» می‌شود؟
    + پیامد پخش سریال‌های ترکیه‌ای چیست؟
    + بررسی رسالت حکومت جهانی مهدوی و لیبرالیسم
    + گونه هایی از التقاط در مسأله ی انتظار (2)
    + نگاهی به جریان شیطان پرستی در ایران
    + در تلویزیون آمریکا چه می گذرد / هرچقدر بی بندوبارتر، بهتر! + تصاویر
    + مهدويت و عقل‌گرايي
    + نشانه های ظهور امام زمان چیست؟
    + معناي لغوي و اصطلاحي رجعت
    + آماده ظهور هستی؟
    + ارزش انتظار و کَرامت منتظَر
    + جایگزینی برای «ربا» در سبک زندگی
    + مدعیان مهدویت در سرزمین های عثمانی
    + پاسخ رهبرانقلاب به ۱۰ پرسش درباره آمریكا
    + ابزارهاى تهاجم فرهنگى
    + چرا آمریكا به جنگ نرم روی آورده است؟
    + خواهان آمدن امام زمان هستیم ؟ – قسمت اول
    + «مراتب انتظار فرج...»
    +سه رکن اساسی انتظارحقیقی!
    + بررسي مباني ضرورت زمينه سازي براي ظهور موعود!
    + انتظار در نگاه مقام معظم رهبري مدظله العالي
    + رويكرد عقلى بر ضرورت وجود امام
    + دانلود دعای امام رضا (ع) برای حضرت مهدی (عج) با صدای فرهمند

    ایران عصر ظهور

    + علامه مصباح يزدي: خواست خودمان را بر خواست مقام معظم رهبري تحميل نکنيم.
    + امروز مقام معظم رهبری نماد راه اهل بیت (ع) است
    + نقش مهدویت در انسجام و وحدت اسلامی
    + رابطه متقابل ايمان و عمل
    + پاسخ به این سوال که چرا باید دین داشته باشیم؟!
    + نمونه هایی از معجزات امام زمان (عج)
    + آیا ایجاد حکومت اسلامى با اعتقاد به ظهور حضرت منافات ندارد؟
    + اوصاف مشترک پیامبر(ص) و امام زمان(عج)
    + نگرانی های امام زمان(عج) درباره شیعیان
    + غیبت طولانی و طول عمر قائم(عج) به روایت امام صادق(ع)
    + انقلاب اسلامی؛ تحقق وعده‌ی الهی
    + طول عمر رجعت کنندگان
    + رجعت در قرآن
    + وقوع رجعت در ميان پيامبران پيشين
    + ويژگي‌هاي رجعت
    + رجعت از دیدگاه ثقلین
    + دجّال
    + ياران مهدي در يک نگاه علائم و شرائط ظهور
    + قتل نفس زکیه - از نشـانه‌هــاي حتمي ظهـور
    + خسف بیداء
    +يکي از نشانه‌هاي حتمي قيام امام زمانعجل الله تعالی فرجه الشریف خروج سفياني است
    + شرايط ظهور
    + يکي از نشانه‌هاي حتمي ظهور حضرت مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف ، خروج يماني ش مرده میشود.
    + انواع انتظار
    + ویژگی های یاران امام زمان
    + گسترش علم و تکنيک، زمينه ساز ظهور حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف
    + نقش مهدویت در انسجام و وحدت اسلامی
    + انتظار از دیدگاه اهل سنّت
    + انتظار در مكاتب فكرى غيردينى
    + خاتم الانبياء و خاتم الاوصياء
    + سیره مهدوی در کلام رضوی
    + آيا حضرت ولي‌عصر (عليه السلام) در سرداب زندگي مي‌كند؟
    + جايگاه امامت و رهبري در نظام اسلامي
    +مفهوم شناسي سياست مهدوي
    + در آرماگدون چه اتفاقي مي افتد ؟
    + آخرالزّمان و حکومت جهانی صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
    + رهبری در کلام علامه حسن زاده آملی
    + چگونه در مدینةالنبی(ص) زندگی کنیم نه در محیط شیطان
    + بررسی رسالت حکومت جهانی مهدوی و لیبرالیسم - بخش 2
    + بررسی رسالت حکومت جهانی مهدوی و لیبرالیسم - بخش1
    + بررسی رسالت حکومت جهانی مهدوی و لیبرالیسم - بخش3
    + اصل قضیه «محبت» است
    + وجود باورهاي شبه مهدوديت در اديان غير الهي چه توجيهي دارد؟
    + مهدويت به چه معنا است لطفاً توضيح دهيد؟
    + تکامل همه جانبه بشریت در گرو ظهور امام مهدی(ع)
    + اوضاع خاورمیانه نشانه ای از نزدیک بودن حوادث بزرگ
    +قربانی فقط برای خداوند است، شیعه به نام غیر خدا قربانی میکند)

    مطالب برگزیده

    از زبان مبارك خود استاد علامه طباطبایی

       شنبه بیست و ششم اسفند 1391 12:0   عاشق علامه   

    در صبح روز سه شنبه بيست و پنجم شعبان المعظم 1387 ق/ 7 آذر 1346 (ه. ش) در محضر مبارك جناب استاد علامه طباطبائى مد ظله العالى تشرف حاصل كردم، سخن از زمان تحصيل و كارهاى علمى معظم له به ميان آمد فرمودند:

    من انتظار آمدن بهار و تابستان را مى بردم چه در آن دو فصل چون شبها كوتاه بود شب را به مطالعه و نوشتن، به روز مى آوردم و در روز مى خوابيدم.

    سپس درباره تفسيرش فرمودند:

    من اول در روايات بحار بسيار فحص و تتبع كردم كه از اين راه كارى كرده باشيم و درباره روايات، تاليفى در موضوعى خاص داشته باشيم، بعد در تلفيق آيات و روايات زحمت بسيار كشيديم تا اينكه به فكر افتاديم بر قرآن تفسيرى نويسيم ولى چنين مى پنداشتم كه چون قرآن بحر بى پايان است اگر بهمه آن بپردازيم مبادا توفيق نيابيم لذا آنچه از قرآن در اسماء و صفات الهى و آيات معاد و از اينگونه امور بود جدا كرديم كه هفت رساله مستقل در هفت موضوع تاليف كرده ام، تا اينكه به تفسير قرآن اشتغال ورزيديم كه اكنون چهارده جلد آن طبع و منتشر شده است.

    اين سخن استاد در آن روز بود و امروز بحمدالله تعالى توفيق يافت كه تفسير الميزان را در بيست مجلد در مدت بيست سال به اتمام رسانيد و در آخر تفسير تاريخ اتمام را مرقوم فرمود به اين عبارت:

    تم الكتاب و الحمدلله و اتفق الفراغ من تاليفه فى ليلة القدر المباركه الثالثة و العشرين من ليالى شهر رمضان من شهور سنه اثنتين و ثلاثمائه بعد الالف من الهجره و الحمدلله على الدوام و الصلوه على سيدنا محمد و آله والسلام‏

    http://ensaniat-din.blogfa.com/

    مذمت فلسفه درکلام اهل بیت

       شنبه بیست و ششم اسفند 1391 11:59   عاشق علامه   
     

    سفینه البحار ماده"صوف": عن السید المرتضی الرازی بنده عن الامام الحسن العسکری علیه السلام انه قال لابی هاشم الجعفری:یا ابا الهاشم سیأتی علی الناس زمان وجوههم ضاحکه مستبشره و قلوبهم مظلمه منکدره....علماءهم شرار خلق الله علی وجه الارض لأنهم یمیلون الی الفلسفه و التصوف.

    جواب این است که روایات در مورد مدح فقه و فقها فراوان است اما روایاتی در مذمت فقها نیز آمده است: عن ابی جعفر علیه السلام فی قول الله عزوجل(و الشعراء یتبعهم الغاوون) قال:هل رایت شاعرا یتبعه احد؟ انما هم قوم تفقهو لغیر الدین فضلّوا و اضلّوا.

    و روایت دیگری در همین زمینه:قال رسول الله صلی الله علیه و آله سیاتی علی امّتی زمان لا یبقی من القرآن الا رسمه و لا من الاسلام الا اسمه؛بعد می فرماید: فقها ذالک الزمان شرّ فقهاء تحت ظل السماء منهم خرجت الفتنه و الیهم تعود.

    جمع بین روایات در مورد فقها چگونه است؟ به این است که:الفقها اُمناء الرسل ما لم یدخلوا فی الدنیا.

    فلسفه مذموم نیز فلسفه ای است که اهل آن به قرآن و سنت بی اعتنا باشند.ولی اشخاصی مانند ملاصدرا،فیض کاشانی،غروی اصفهانی (و دیگر فلاسفه ی الهی) فلسفه را در استخدام دین گرفته و آن را منور به قرآن و روایات کرده اند.

    امام خمینی رحمه الله علیه در مورد ملاصدرا می فرماید:صدرالمتالهین فیلسوف بزرگ اسلامی و حکیم عظیم الهی است که افق شرق را به نور حکمت قرآن روشن کرده است.

    و نیز می فرماید:ما با بررسی کامل دیدیم هرکس درباره ی او چیزی گفته است از قصور خود اوست.

    اقتباس از دروس شرح منظومه آیت الله انصاری شیرازی


    http://ensaniat-din.blogfa.com/


    سوز سحرگاهى‏ سروده حضرت علامه حسن زاده آملی

       شنبه بیست و ششم اسفند 1391 11:58   عاشق علامه   

    سوز سحرگاهى‏ سروده حضرت علامه حسن زاده آملی


             ديدى اى دل شرف سوز سحرگاهى را


             زخداوند دل آيات دل آگاهى را

             بنموده است و ربوده است چنانى كه مپرس‏

             تا كه ديده است بر آورده دلى آهى را

             هر دم از عشوه نو نور جمالش دارد

             زهره سان رقص كنان از مه و تا ماهى را

             بوالعجب صورت حق را به تباهى زده ايم‏

             رونگر نقش دل بنده اواهى را

             منبع خير يكى و صور اسمائى‏

             آن يكى راه و دگر فتنه گمراهى را

             خير محض است و محال است كه شر بعرض‏

             نبود در اثر صنع يداللهى را

             حمد الله دل غمديده ما در ره دوست‏

             نشناسد سمت آمرى و ناهى را

             آنكه را كام بيك كومه نى بست خوشست‏

             چه كند وسوسه خيمه و خرگاهى را

             جان كه با منطق و حيست و سرو شست بهوش‏

             ندهد گوش دگر ياوه افواهى را

             بگدايى سر كوى تو دارم جاهى‏

             كه بيك جو نخرم تاج شهنشاهى را

             دى مرا پير جوانبخت بفرمود حسن‏

             حذر از همدمى مرده دل ساهى را

    http://alame-hasanzade.blogfa.com/


    آخرین اخبار از وضعیت جسمی حضرت علامه حسن زاده آملی حفظه الله

       یکشنبه بیستم اسفند 1391 17:40   عاشق علامه   
    »

    _

    آخرین اخبار از وضعیت جسمی

    حضرت علامه حسن زاده آملی حفظه الله


    برای دیدن هر عکس در اندازه بزرگتر، روی آن کلیک کنید

      

    استاد علامه حسن زاده آملی(حفظه الله) که اوایل تابستان امسال به زادگاهشان، روستای "ایرا" رفته بودند، روز پنج شنبه شانزدهم شهریور ماه به تهران بازگشتند. 

    علامه دهر

    ایشان دو روز پس از آن(شنبه هجدهم شهریور) بر اثر لغزیدگی از پلّه دچار ترک خوردگی استخوان فمور شده بودند که پس از چند روز بستری در بیمارستان شریعتی و کسب بهبودی نسبی، ظهر چهارشنبه بیست و دوم شهریورماه به منزل بازگشتند.

    در این مدّت چندروزه بستری در بیمارستان، دکتر علی لاریجانی، آیت الله آملی لاریجانی و خانم دکتر وحید دستجردی(وزیر بهداشت) از جمله افرادی بودند که موفّق به عیادت از آن عالم فرزانه شدند.

    به گزارش وبلاگ علامه دهر معظّمٌ له پس از چند روز حضور در منزل و مراجعه مکرّر به بیمارستان جهت پیگیری اوضاع درمانی شان(با مشورت پزشک معالج) تصمیم گرفتند تا مجدّداً در بیمارستان(امّا این بار در بیمارستان شهید رجایی) بستری شده و تا حصول بهبودی قابل قبول در آنجا بمانند. این بار امّا مدّت بستری ایشان طولانی تر از قبل شده بود ولی حضرت علامه(حفظه الله) در آن ایّام نیز کما فی السّابق، خود را از مطالعه و تتبّع در کتب دور نکرده و با انیس و همدم چندین ساله خویش همنشین بودند.

    علامه دهر 

    عصر روز یکشنبه نهم مهرماه خبری بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت که علاقمندان و ارادتمندان آن عارف فرزانه را به تکاپو برای دریافت و توضیحات بیشتری واداشت "عیادت رهبر معظّم انقلاب از علامه حسن زاده آملی". بلافاصله "یک عکس" از این دیدار به یاد ماندنی در فضای مجازی منتشر و به سرعت هزاران بار کلیک شد امّا این، همه ی آن چیزی نبود که در آن دیدار صمیمی گذشت، قطعاً علاقمندان عرفان با این یک جرعه نمی توانستند تشنگی شان را رفع کنند، شاید به همین علّت و بر اساس قانونی نانوشته، سایت شخصی رهبر معظّم انقلاب بلافاصله و در فردای همان روز دو عکس دیگر از این دیدار را منتشر نمود تا کمی از این عطش معنوی بکاهد.

    بعد از تشریف فرمایی مقام معظّم رهبری به منزل حضرت علامه( که در بهمن ماه ۱۳۸۹ انجام شد) شاید کسی فکر نمی کرد محلّ و قرار ملاقات بعدی این دو عزیز، بیمارستان شهید رجایی تهران باشد امّا دست تقدیر اینگونه رقم زد تا ثابت کند رهبری معظّم انقلاب قلباً برای عارف و فیلسوف دلسوخته دغدغه دارد و علم پروری ایشان محدود به (فقط) بیت علما نمی شود، شاید از همین رو باشد که ایشان در دیدار با حضرت علامه(بهمن ماه ۱۳۸۹) مُدام از روش سلوک اساتید حضرت علامه و بیان خاطرات نابی از مرحوم میرزا مهدی الهی قمشه ای، علامه شعرانی و حضرت علامه طباطبایی(رحمه الله علیهم) صحبت می کردند و با آن دانسته ها و علم به اینکه حضرت علامه حسن زاده آملی، مجموعه ای از زوایای پنهان آرا و نظرات عرفا و علمای سلف در سده ی اخیر هستند، در روز عیادت ایشان از پزشکان معالج می خواهند تا مراقبت درمانی بیشتر و دقیق تری از این گنجینه ی علوم و معارف و پیر حکمت و عرفان بشود.

     

    شنیده ها حاکی است مسئولین و پرسنل زحمتکش و خدوم بیمارستان نیز الحقّ و الانصاف شبانه روز در تلاش برای بهبود وضعیت ایشان مشغول به کار بودند که جا دارد به نیابت از ارادتمندان حضرت علامه حسن زاده آملی(حفظه الله) از همه ی این عزیزان تقدیر و تشکّر نماییم.

    امّا در علم دوستی و عالم پروری رهبر معظّم انقلاب به همین اندازه مختصر اکتفا نموده و به مابقی گزارش می پردازیم:

    استاد حسن زاده آملی اوایل آبان ماه امسال از بیمارستان شهید رجایی نیز ترخیص شده و این بار به آمل رفتند. جایی که بیست و چهار سال تمام در مسجد سبزه میدانش بذرافشانی کرده و شاگردان زیادی از خرمن معارفش خوشه چینی کرده اند مجالس و محافلی که آثار سترگی چون ممدّالهمم فی شرح فصوص الحکم، اتّحاد عاقل و معقول و چند اثر ارزشمند دیگر حضرت علامه از آنجا ریشه دوانده تا امروز چون درختی تنومند قد علم کرده و مشتاقان قرآن و عرفان و برهان در سایه سار آن از ثمره اش استفاده کنند.

    بهتر است عنان قلم را نگه داشته و بیش از این ننویسیم که نگفتنش فواید بیشتری خواهد داشت به فرمایش خواجه عبدالله انصاری "آنچه حلاج گفت من هم گفتم، او آشکارا گفت من نهفتم".

    حضرت استاد در مدّت اقامت یک و نیم ماهه شان در آمل باز هم به مطالعه آثار پرداخته و گاهی نیز قدم زدن را(به سفارش پزشک معالج) تمرین می کردند که بحمدالله روند بهبودی شان نیز مثبت است.

    قرائت فاتحه بر مزار والده مکرّمه در روستای اهلم، زیارت اماکن متبرّکه و عرض ادب به ساحت قدسی امامزادگان (علیهم السلام) در جای جای آمل از جمله کارهایی بود که معظّمٌ له در این ایّام به آن مشغول بودند. 

    علامه دهر

    امّا نظاره عجایب دریای خروشان و از نگاه "عین الیقین" دیدن "یا مَن فی البحار عجائبه" از جانب عزیزی که می گوید "الهی! موج از دریا خیزد و با وی آمیزد و در وی گریزد و از وی ناگزیر است، انّا لله و انّا الیه راجعون" و گاهی نیز لسان مبارکشان به این بیت مترنّم می شود که "این چه دریای شگرفی است که از لجّه ی وی/ دُر یکدانه ی آدم به کنار آمده است" صحنه ای زیبا، به یاد ماندنی و کم نظیر است که شاید توفیقش به سختی نصیب گردد.

    إن شاءالله باز هم شاهد نزول اجلال آن عارف فرزانه و قدم زدن آن عزیز و حکیم وارسته در شهر آمل خواهیم بود.

    در پایان، صحت، سلامت و طول عمر همه علمای شیعه را از درگاه حضرت ربّ العالمین مسئلت می نماییم.

    http://allameyedahr.blogfa.com/


    سخن محیی الدّین عربی (مغربی)

       یکشنبه بیستم اسفند 1391 17:38   عاشق علامه   

    سخن محیی الدّین عربی (مغربی)


    ابن عربی در "مناقب" می گوید:

    «صلوات خدا و ملایک و حَمَله عرش و جمیع خلقش از زمین و آسمان

    بر بحر زاخر، زین مفاخر، شاهد ارباب شهود، حجّت بر ذی الجحود،

    معرّف حدود حقایق ربّانی، منوّع اجناس عالم سبحانی،

    عنقای قاف قِدَم، عالی از مرقات هِمَم،

    وعای امانت، محیط امامت،

    مَطلع انوار مصطفوی،

    حسن بن علی عسکری

    علیه صلوات الله الملک الاکبر».

    ______________________

    علامه حسن زاده آملی/رساله امامت/ص

    http://allameyedahr.blogfa.com/234


    علامه دهر

       یکشنبه بیستم اسفند 1391 17:37   عاشق علامه   

    الهی اگر تقسیم شود...


    پندهای حکیمانه ازعلامه حسن زاده

       یکشنبه بیستم اسفند 1391 17:33   عاشق علامه   


    پندهاى حكیمانه علامه حسن زاده آملى

    علامه حسن زاده
    هر انسانى در وجود و نهادش باید واعظى درونى داشته باشد. پندها و مواعظ اگر از دلى پاك بر زبانى مطهر جارى گردد اثر بخش ‍ است . در این مقاله به پندهایی از علامه حسن زاده خواهیم پرداخت.

    هذا بیان للناس و هدى و موعظة للمتقین قرآن به انسان حیات حكیمانه مى بخشد. قرآن كریم پند و موعظه براى انسان است . قرآن كریم پندآموز عالمیان است .

    نهج البلاغه كتاب پند و اندرز و موعظه است . سخنان و پندهاى معصومین سعادت انسان را در دنیا و آخرت بیمه مى كند. پندها زداینده زنگار غفلت هستند. در حقیقت بیداران كسانى اند كه پندپذیرند. امام حسن (ع ) مى فرماید: خدا رحمت كند كسى را كه نسبت به خویش یا برادر دینى با خانواده اش اندرز گو باشد.

     

    هر انسانى در وجود و نهادش باید واعظى درونى داشته باشد. پندها و مواعظ اگر از دلى پاك بر زبانى مطهر جارى گردد اثر بخش ‍ است .

    پند دهنده خود باید نخست عامل باشد تا بتواند بر دیگران نیز تاءثیر گذارد. موعظه سودمند و پند مۆ ثر آن است كه شنونده را از عمل به زشتى ها و بدى ها باز دارد. پند، جلا دهنده قلوب است .

     

    پند، غفلت و بیخبرى را از انسان زایل مى كند. آثار آیة الله علامه حسن زاده آملى گنجینه اى است كه موجب بیدارى انسان و ارتباط با خدا مى گردد.

     

    استاد بزرگوار پندهایى حكیمانه ، عارفانه و عاشقانه در كتاب هاى گرانقدر خود بیان نموده كه هر یك نور و شفاست و باعث مى شود كه زنگار غفلت از وجود انسان پاك شود. (1)

     

    1-  مناجات عاشقانه

     

    الهى ! از من آهى و از تو نگاهى . الهى ! عمرى آه در بساط نداشتم و اینك جز آه در بساط ندارم . الهى ! غبطه ملایكه اى را مى خورم كه جز سجود نمى دانند، كاش حسن از ازل تا ابد در یك سجده بود. الهى ! تا كى عبدالهوى باشم ، به عزت تو عبدالهو شدم . الهى ! سست از آن كه مست تو نیست كیست ؟

     

     الهى ! همه این و آن را تماشا كنند و حسن خود را، كه عجیب تر از خود نیافت . الهى ! دل بى حضور چشم بى نور است ، این دنیا را نمى بیند و آن ، عقبى را. الهى ! همه حیوانات را در كوه و جنگل مى بینند و حسن در شهر و ده .

     

     الهى ! هر كه شادى خواهد بخواهد، حسن را اندوه پیوسته و دل شكسته ده . الهى ! آن كه خوب را حباله اصطیاد مبشرات نكرده است ، كفران نعمت گرانبهائى كرده است . الهى ! مراجعات از مهاجرت به سویت تعرب بعد از هجرت است و تویى كه نگهدار دل هایى . الهى ! آن كه در نماز جواب سلام نمى شنود، هنوز نمازگزار نشده ، ما را با نمازگزاران بدار. الهى ! خوشا آن كه بر عهدش استوار است و همواره محو دیدار است . الهى ! آن كس تاج عزت بر سر دارد كه حلقه ارادتت را در گوش دارد و طوق عبودیت را در گردن

     

    2- طریق معرفت رب

     

    معرفت نفس طریق معرفت رب است كه از سید انبیاء (ص ) و هم از سید اوصیاء (ع ) ماءثور است : من عرف نفسه فقد عرف ربه(2) هر كس در خویشتن بیاندیشد و در خلقت خود تفكر و تاءمل كند، دریابد كه این شخص ‍ محیر العقول ، واجب بالغیر است .

     

    3- آموزش بندگى و زندگى

     

    دستوراتى كه در نماز به جا آورده شود و گفته شود، بندبند آن همه آموزنده است ، و هر بند آن راه و رشته اى در خداشناسى است ، و آیین و روش آموزش زندگى و بندگى است .

     

    4-  پنهان ز دیده ها و همه دیده ها از اوست

     

    از امیر المۆ منین على علیه السلام در چند موضع روایت شده است : فتجلى سبحانه لهم فى كتابه من غیر اءن یكونوا راءوه بما اءریهم من قدرته (3) ؛ پس خداى سبحان با ارائه قدرت خود در كتابش براى مردم تجلى كرده بدون آن كه او را ببینند.

     

    5-  دگرگونى هاى الهى در گرو دگرگونى هاى مردم

     

    خداوند سبحان مى فرماید: ان الله لایغیر مابقوم حتى یغیروا ما باءنفسهم (4) خدا چیزى را كه از آن مردمى است دگرگون نكند تا آن مردم خود دگرگون شوند.

     

    6-  خدا سر انسان است

     

    انسان مرد كامل است نه صورت انسانیه ، و در حدیث قدسى آمده است : الانسان سرى و اءنا سره ؛ انسان سر من است و من سر او هستم.(5)

     

    7-  درست ترین آیین ها

     

    خداوند سبحان مى فرماید: ان هذا القرآن یهدى للتى هى اءقوم (6) ؛ این قرآن به درست ترین آیین ها راه مى یابد.

     

    8-  ثبت قلبى على دینك

     

    بسیار كسانى كه دعوى بندگى كرده اند و دم از ترك دنیا زده اند؛ تا دنیا بدیشان روى آورد، جز وى همه را پشت پا زده اند. این بنده در معرض امتحان نیامده شرمسار است ، به حق خودت ثبت قلبى على دینك (7)

     

    9-  خداى چاره ساز

     

    الهى ! ما همه بیچاره ایم و تنها تو چاره اى ، و ما هم هیچ كاره ایم و تنها تو كاره اى .(8)

     

    10-  برنامه انسان سازى

     

    نماز ستون دین و بهترین و استوارترین برنامه آدم ساز است . نماز ستون دین و بهترین و استوارترین برنامه آدم ساز است.(9)

     

    11- اجابت نداى بندگان

     

    خداوند سبحان مى فرماید: و اذا ساءلك عبادى عنى فانى قریب اءجیب دعوة الداع اذا دعان فلیستجیبوا لى ولیۆ منوا بى لعلهم یرشدون (10) ؛ چون بندگان من درباره من از تو بپرسند بگو من نزدیكم و به نداى كسى كه مرا بخواند پاسخ مى دهم ، پس به نداى من پاسخ دهند و به من ایمان آورند تا راه راست یابند.

     

    12 - معجزات عیسى نبى

     

    عیسى پیامبر - صلوات الله علیه - فرموده است : اءنى قد جئتكم بآیة من ربكم اءتى اخلق لكم من الطین كهیئة الطیر فاءنفخ فیه فیكون طیرا باذن الله و ابرى الاءكمه و الاءبرص و احى الموتى باذن الله (11)

     

     من با معجزه اى از پروردگارتان نزد شما آمدم ، براى تان از گل چیزى چون پرنده مى سازم و در آن مى دمم ، به اذن خدا پرنده اى شود، و كور مادرزاد و برص گرفته را شفا مى دهم و به فرمان خدا مرده را زنده مى كنم .

     

    13-  عجز مردم از تجاوز از حد قرآن

     

    در حدیث است كه ان للقرآن ظهرا و بطنا و حدا و مطلعا ؛ یعنى قرآن ظاهرى دارد و باطنى ، حدى دارد و مطلعى و غرض از حد آن اندازه از معنى است كه دیگران نیم توانند از آن تجاوز كنند؛ یعنى عجز مردم آنها را منع مى كند از تجاوز. (12)

     

    14-  دستورالعمل عرفانى

     

    باید انسان یك مقدار زیاده بر معمول تقلیل غذا و استراحت بكند تا جنبه حیوانیت كمتر، و روحانیت قوت بگیرد، و میزان آنها را هم چنین فرمود: كه انسان اولا روز و شب زیاده از دو مرتبه غذا بخورد حتى تنقل مابین الغذائین نكند. ثانیا هر وقت غذا مى خورد باید مثلا یك ساعت بعد از گرسنگى بخورد، و آن قدر بخورد كه تمام سیر نشود، این در كم غذا.

     

     و اما كیفش باید غیر از آداب معروفه ، گوشت زیاد نخورد، به این معنى كه شب و روز هر دو نخورد، و در هر هفته دو سه دفعه هر دو را یعنى هم روز و هم شب را ترك كند، و یكى هم اگر بتواند للتكلیف نخورد، و لامحاله آجیل خور نباشد و اگر احیانا وقتى نفسش زیاد مطالبه آجیل كرد استخاره كند.

     

     و اگر بتواند روزه هاى سه روزه هر ماه را ترك نكند. و اما تقلیل خواب مى فرمودند شبانه روز شش ساعت بخوابد. و البته در حفظ لسان و مجانبت اهل غفلت اهتمام زیاد نماید. اینها در تقلیل حیوانیت كفایت مى كند.

     

    و اما تقویت روحانیت : اولا دائما باید هم و حزن قلبى به جهت عدم وصول به مطلوب داشته باشد. ثانیا تا مى تواند ذكر و فكر را ترك نكند كه این دو جناح سیر آسمان معرفت است . در ذكر عمده سفارش اذكار صبح و شام اهم آنها كه در اخبار وارد شده .

     

     و اهم تعقیبات صلوات و عمده تر ذكر وقت خواب كه در اخبار ماءثور است ، لاسیما متطهرا در حال ذكر به خواب رود. و شب خیزى مى فرمودند زمستان ها سه ساعت ، تابستان ها یك ساعت و نیم .

     

    و مى فرمودند كه در سجده ذكر یونسیه یعنى در مداومت آن كه شبانه روزى ترك نشود، هر چه زیادتر توانست كردن اثرش زیادتر، اقل اقل آن چهارصد مرتبه است خیلى اثرها دیده ام . بنده خود هم تجربه كرده ام چند نفر هم مدعى تجربه اند. یكى هم قرآن كه خوانده مى شود به قصد هدیه حضرت ختمى مرتبت صلوات الله علیه و آله خوانده شود.(13)


    پی نوشتها:

    1-      عباس عزیزى حوزه علمیه قم اسفند 1379

    2-      بحار الانوار / ج2 / صفحه 32

    3-      خطبه 145 نهج البلاغه

    4-      سوره رعد، آیه 12

    5-      كتاب نور على نور، ص 164

    6-      سوره اسراء، آیه 9

    7-      الهى نامه ، ص 5

    8-      الهى نامه ، ص 4

    9-      هزار و یك كلمه ، ج 2، ص 277

    10-   سوره بقره ، آیه 187

    11-   سوره آل عمران ، آیه 50

    12-   هزار و یك كلمه ، ج 2، ص 131

    13-   در آسمان معرفت ، ص 109، 108 منابع:

    پندهاى حكیمانه علامه حسن زاده آملى

    نویسنده : عباس عزیزى

    تهیه و تنظیم : مجید ملکی ، گروه حوزه علمیه تبیان


    نامه علامه حسن زاده به یک دوست

       شنبه نوزدهم اسفند 1391 17:34   عاشق علامه   

    نامه علامه حسن زاده به یك دوست

    علامه حسن زاده
    انسان تا به لقاءالله نرسیده است به کمال مطلوبش نائل نشده است و لقاءالله به معنی اِتّصاف انسان به اوصاف الهی و تخلّق او به اخلاق ربوبی است.

    نامه ی حضرت علاّمه حسن زاده آملی حفظه الله به دوستی ؛

     

    معرفت نفس و خودسازی در پرتو توحید :

    نوشتار حاضر نامه ای است به یک دوست که توسّط حضرت آیت الله حسن زاده آملی به رشته ی تحریر درآمده و در آن مباحث بنیادین معرفت توحیدی، معرفت نفس و خودسازی و راه کار عملی خودسازی مطرح گردیده است. اینک با هم آن را از نظر می گذرانیم .

     

    معرفت توحیدی :

     

    مصحف کریم را گشودیم سوره یوسف از زبان حضرت یعقوب علیه السّلام آمد : وَ لاَ تَیأَسُوا مِن رَوحِ الله . اهم مطالب در طلیعه امر دو چیز است : یکی توحید و دیگر معرفت نفس که تواند مظهر اتمّ وی گردد.

     

    امّا توحید این که سالک با قدم معرفت به جایی رسد که جمع بین تفرقه و جمع کند، و تنزیه از تنزیه و تشبیه نماید. همان طور که کشّاف حقایق، امام به حقّ ناطق حضرت جعفر صادق علیه السّلام فرموده است : الجَمعُ بِلاَ تَفرِقَه زِندِقَه وَ التَّفرِقَهُ بِدُونِ الجَمعِ تَعطِیل وَ الجَمعُ بَینَهُمَا تَوحِیدٌ .

     و این توحید حقیقی اسلامی است و کلام وحی بدان ناطق است که هُوَ الاَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ البَاطِنُ. در بیان آن به تمثیلی اکتفا می کنیم- خاک بر فرق من و تمثیل من- :

     

    در عالم رۆیا آنچه که مشاهده می گردند همه از مُنشَئات نفس اند پس قائم به نفس و از شئون وی اند، و چون نفس، موجودِ حیِّ مُدرِکِ عالمِ به ذات خود است، شئون او نیز با همه کثرتی که دارند حیّ و مُدرِک اند و در واقع یک حقیقت به نام نفس است که به صُوَر کثیره در آمده است و خود با این که همه است فوق همه است.

     

     این کثرت صور منافی با وحدت شخصیه نفس نیست بلکه هرچه صور بیش تر باشد، دلالت بر قوّت وحدت نفس می کند. و نفس بر جمیع این صور کثیره، قاهر است و همه ی آنها مقهور وی، پس نفس هر یک آنها است که جز شئون نفس نیستند، و هیچ یک آنها نیست که نفس در حدّ هیچ یک محدود نیست.

     

    پس نفس را با هر یک از این مُنشَئاتش جمع کردی و از هر یک تفرقه نمودی.

    و نیز نفس را فقط مجرّد ندانستی که از کثرت تنزیهش کنی، و او را در هیچ صورتی از صور کثرت مقیّد نکرده ای تا قائل به تشبیه بوده باشی، بلکه او را از این تنزیه و تشبیه تنزیه نمودی، کثرت غیرمتناهی نظام هستی، شئون ذاتیه حق تعالی اند و مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ .

     

    معرفت نفس و خودسازی :

    و امّا معرفت نفس این که خداوند سبحان فرمود : اِلَیهِ یَصعَدُ الکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ العَمَلُ الصَّالِحُ یَرفَعُهُ ؛ تفسیر اصیل آن چنان است که جناب صدرالمتألّهین در آخر مرحله ی چهارم حکمت متعالیه که معروف به اَسفار است فرموده است : کلمه ی طیّب، روح مۆمن است، و عمل صالح، معارف عقلیه که او را ارتقاء می دهند و بدان جا می کشانند. این تفسیر بر این اساس قویم است که، علم و عمل دو گوهر انسان سازند .

     

    انسان کاری مهم تر از خودسازی ندارد و ساختن هر چیز را، مایه به حسب آن چیز لازم است. مثلاً دیوار را سنگ و گل باید و انسان را علم و عمل.

     

    انسان تا به لقاءالله نرسیده است به کمال مطلوبش نائل نشده است و لقاءالله به معنی اِتّصاف انسان به اوصاف الهی و تخلّق او به اخلاق ربوبی است.

    بابا افضل را کلامی کامل در این باب است که : عالم درختی است که بار و ثمره ی او مردم است و مردم درختی است که ثمره ی او لقای خدای تعالی است.

     

    در توحید باید مراقبت را تقویت کرد. مراقبت، تخم سعادت است که در مزرع دل کاشته می شود و سائر آداب و اعمال پروراندن آن است. مراقبت کشیک نفس کشیدن و همواره در حضور بودن است. حدیث نفس مزاحم با مراقبت است.

     

    این سخن دل نشین امام صادق علیه السّلام را باید بر دل نشاند : القَلبُ حَرَمُ اللهِ فَلاَ تُسکِن فِی حَرَمِ اللهِ غَیرَ الله ، حافظ به این حدیث در این بیت نظر دارد :

     

    پاسبان حرم دل شده ام شب همه شب           تا در این پرده جز اندیشه او نگذارم

    ناگفته نماند که بدن، تور شکار و سواری راهوار ما است، مبادا با او چنان کنیم که نه به کار شکار آید و نه تواند سوار را به جائی برساند. ره چنان رو که رهروان رفتند، کسی به ما نگفت که شب و روز را با یک دانه خرما به سر بریم، در حدّ اعتدال، بدن نیاز به تعیش دارد؛ کُلوُا وَ اشرَبوُا وَ لاَ تُسرِفُوا ، انسان کامل؛ آن کسی است که حقّ هر ذی حق را اداء می کند.

     

    راه کار عملی خودسازی :

    از این کم ترین دستورالعمل خواسته اید، آقای من؛ صدای دُهُلی را از دور شنیده اید، و از نزدیک هم به انبار کاه برخورد می کنید، مع الوصف عدم امتثال را روا ندانستم، به عرض می رسانم که ؛

     

    دستورالعمل انسان، قرآن است که اِنَّ هَذَا القُرآنِ یَهدِی لِلَّتِی هِیَ اَقوَم.

    داعی تنها دستوری که الآن می تواند به حضور جناب عالی عرض کند این است که مراقبت را حفظ بفرمائید یعنی در همه حال مواظب خود بوده باشید که در نزد حقیقت همه ی موجودات به سر می بری.

     

    می دانید که هم نشینی مۆثّر است، مصاحبت اثر دارد، خو پذیر است . نفس انسانی کسانی که در مصاحبت با ملکوت عالم به سر می برند کم کم ملکوتی می شوند.

     

    آن سعادتمندی که چنین معاشرت و مصاحبت را به راستی در نهان خانه ی سرّ و ذات خود با اللهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الاَرض به دست آورده است، مُتَرَنّم به این ترانه است :

    گر بشکافند سرا پای من جز تو نیابند در اعضای من

    این چنین کس پیوسته در ذکر و فکر و عشق و شوق و سوز و گداز و راز و نیاز است و به قول خواجه حافظ:

    مرا مگوی که خاموش باش و دم در کش که مرغ را نتوان گفت در چمن خاموش

     

    چنین کسی را هیچ کاری از حضور باز نمی دارد ؛ رِجَالٌ لاَتُلهِیهِم تِجَارَهٌ وَ لاَبَیعٌ عَن ذِکرِ الله .

    باز از امام صادق علیه السّلام است که : العَارِفُ شَخصُهُ مَعَ الخَلقِ وَ قَلبُهُ مَعَ اللهِ تَعَالَی .

     

    شیخ اجل سعدی به این حدیث گران قدر در این بیت نظر دارد :

    هرگز وجود حاضر و غائب شنیده ای من در میان جمع و دلم جای دیگر است

    آقای من، هم چنان که طلب مجهول مطلق محال است، خطاب به مجهول مطلق نیز چنین است، هر یک از ما شأنی و جدولی از دریای بی کران حقیقت دار هستی، می باشیم و از این جدول با او در ارتباطیم، البتّه ارتباطی بی تکلّف بی قیاس هست ربّ النّاس را با جان ناس و از این کانال او را خطاب می کنیم.

     

    غرضم از این نکته این است که هر چه عائد ما می شود، از کانال وجود خودمان است.

    این خیال رهزن ما نشود که از خارج ما چیزی عائد ما می گردد. اگر در حالات مراقبت تام، تَمَثُّلاتی پیش آمد خوش آمد، مکتوم بدار که سالک کَتوم است، از عارف سَر می رود و سِر نمی رود.

     

    به عرض برسانم : خوش باش که عاقبت به خیر است تو را.

    آقای من، در نزد اولیاء الله مُجَرّب است که اکثار ذکر شریف یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ یَا مَن لاَ اِلَهَ اِلاَّ اَنت، موجب حیات عقل است.

     

    وقتی را با خدایت خلوت کن که بدن استراحت کرده باشد و از خستگی به در آمده باشد و در حال امتلاء و اشتهاء نباشد. در آن حال با کمال حضور و مراقبت و ادب مع الله، خداوند سبحان را بدان ذکر شریف می خوانی، عدد ندارد، اختیار مدّت با خود جناب عالی است مثلاً در حدود بیست دقیقه یا بیش تر و بهتر این که کم تر از یک اربعین نباشد، بیش ترش چه به تر.

    قرائت قرآن مجید در شب و روز ترک نشود. هر چند به قدر پنجاه آیه بوده باشد.

     

    طهارت را حفظ کنید حتّی با طهارت بخوابید.

    آقای من باید، با تأنّی و رفق و مدارا به راه بود نه با سرعت و اضطراب.

    جسارتاً عرض می کنم هیچ چیز از خدا جز خدا مخواه که چون که صد آمد نود هم پیش ما است، از تو حرکت از خدا برکت. نامه ها دریافت خواهی نمود.

     

    این عطیه فریده ای است که به حضور آن حبیب الله تقدیم داشتم. والسّلام.

    قم- حسن حسن زاده آملی

    10 شهرالله المبارک 1403= 1/4/1362

    هزار و یک کلمه، حسن زاده آملی، ج1، ص189 تا 391


    منبع:

     پایگاه پاسخ گو

    تهیه و تنظیم : جواد دلاوری ، گروه حوزه علمیه تبیان


    بحروحدت

       شنبه نوزدهم اسفند 1391 17:32   عاشق علامه   

     «بحر وحدت »

    در این دیر کهن ای دل نباشد جای شیونها

    که صاحب دیر خود داند رسوم پروریدنها

    خوشا آن مرغ لاهوتی که با آواز داوودی

    بود در روضه رضوان همی اندر پریدنها

    غریق بحر وحدت را زساحل از چه می پرسی

    که این دریا ندارد ساحل ای نادیده روشنها

    در این دریای پر در الهی و تهیدستی

    چرا از خود نرستی ای گرفتار اهریمنها

    زهفتم آسمان غیب بی عیب خدا بینم

    گهرها ریخت کامروزم بشد هر دانه خرمنها

    منم آن تشنه دانش که گردانش شود آتش

    مرا اندر دل آتش همی باشد نشیمنها

    همه عشق و همه شورم همه عیش و همه سورم

    که از آیات قرآنی به جانم هست مخزنها

    فروزان از فروغ آیت الله نور ای دل

    چه باکش ار ندارد شب پره یارای دیدنها

    بود مرد تمامی آنکه از تنها نشد تنها

    به تنهایی بود تنها و با تنها بود تنها

    دل دانا«حسن »آن بیت معموری است کاندر وی

    خدا دارد نظرها و ملایک راست مسکنها

     منبع:دیوان علامه حسن زاده آملی

    http://alame-hasanzade.blogfa.com


    قم ایهالمزمل

       شنبه نوزدهم اسفند 1391 17:32   عاشق علامه   

    قم ايها المزمل

    شد گاه وصل دلدار، قم ايها المزمل
    آمد زمان ديدار، قم ايها المزمل 
    وقت سفر رسيده ، يعنى سحر رسيده
    بيدار باش بيدار، قم ايها المزمل 
    مستانه گريه سر كن ، غم از دلت بدر كن
    هشيار باش هشيار قم ايها المزمل 
    بزم طرب بپا كن ، ناى و چلپ بپا كن
    مى خوان سرود ديدار قم ايها المزمل 
    در خلوت شبانه ، با دلبر يگانه
    نجوى بود سزاوار قم ايها المزمل 
    دست دعا بر آور، شور و نوا بر آور
    با سوز و آه بسيار، قم ايها المزمل 
    بر ماه و بر ستاره ، بارى نما نظاره
    اندر دل شب تار قم ايها المزمل 
    اينك نه وقت خواب است كاين خواب تو حجاب است
    از نيل فيض دادار قم ايها المزمل 
    اى بيخبر ز هستى ! گر از خوديت رستى
    يابى به كوى دل بار قم ايها المزمل 
    بيرون ز ما و من باش ، آزاد چون حسن باش
    در راه وصل دلدار قم ايها المزمل

     
    (استاد علامه حسن زاده آملى )


    دگرهیچ

       شنبه نوزدهم اسفند 1391 17:31   عاشق علامه   

    دگر هیچ

    مائيم و رخ يار دل آرام و دگر هيچ                 

    ما راست همين حاصل ايام و دگر هيچ

    اي زاهد بيچاره كه داري هوس حور             

    اي واي تو و آن هوس خام و دگر هيچ

    خواهي كه زني گام به اميد وصالش            

    بايد گذري اولاً از كام و دگر هيچ

    ازخدمت نفست ببُر ايدوست كه اين دون       

    گرگي است كه هرگز نشود رام و دگر هيچ

    يارب چه توان گفت مر اين مرده دلان را        

    كاينها كه شما راست بود دام و دگر هيچ

    خواهي گذرد صيت تو از مشرق و مغرب      

    مي باش يكي بنده گمنام و دگر هيچ

    از پرتو جام و رخ ساقي به سحرها             

    « نجم» است فروزان به بروبام و دگر هيچ

    تاريخ سرودن : 25 بهمن

    http://alame-hasanzade.blogfa.com


    چرااین؟

       شنبه نوزدهم اسفند 1391 17:29   عاشق علامه   

    مطایبه حضرت علامه با استاد صمدی آملی(بیان شان نزول یکی از اشعار دیوان حضرت علامه از زبان خودشان)


    تو ماشین نشسته بودم.نمیدونم چی پیش آمده.خیلی وقته.چه پیش آمد که حرف ناروایی پیاده شد.عنوان شد.ناراحت شدم.با خودم دعوا کردم به آن ها (سرنشینان ماشین)چیزی نگفتم. این سبب شد غزلی تو دیوانم گفتم.
    حالا دیوانم را همراه نیاوردم که غزل را بخوانم.بد نبود که می آوردم.همینجور که این حرف یاوه که از دهن (ان سرنشین) در آمد مرا گرفت.چرا من و شما هرزه گو باشیم؟...
    ((یکی از شاگردان استاد صمدی دیوان را برای حضرت علامه آوردند))
    چیه جان؟دیوان آوردید؟شما از رجال الغیبید جان؟!!کجا داشتید؟کی داشتش؟(شاگرد عرض کرد آقای صمدی داشتند)آقای صمدی؟ عجب خطرناکی آقای حاجی آقای صمدی عزیز.(خنده حضار)عجب.توش پول نباشه.من نگاه کردم خیال کردم هزار تومنیه.خوب.خیر ببینید...

    به پیامبر خطاب کردم:

    دهن آنست که تو داری که چه شیرین سخن است
    منبع آب حیاتست و بنام دهن است

    نرگس دیدهْ روح القدس از شش جهتش
    مات آن طرّه مشکین شکن در شکن است

    چهره گل چه حکایت ز تو بنمود که دوش
    سوسن و یاسمینش گفت عروس چمن است

    ما شا الله قلم حُسن ازل با رخ لوح
    نقش تصویر تو را گفت بهین صنع من است

    از ثری تا به ثریا به درود و به نوید
    همه جا یاد و تو در انجمن مرد و زن است

    آنچه دوش از لب نوشین تو من نوشیدم
    به خداوند نه چون قصّه طفل و لبن است

    چینهْ طایر طوبی سزد آن شاخ نبات
    که چنو مائده نی در خور زاغ و زغن است

    شرف از تو داراست نماز شب و روز
    صلوات تو چو روحست و صلاتش بدن است

    طفل نا خوانده الف با است که ختم رسل است
    عامی اُمّی او نابغه هر زمن است

    از صباح ازل آن نور و ضیای ابدیست
    که سراج همه در عالم سرّ و علن است

    دانش ار حافظ ناموس خداوند شده است
    ور نه شمشیر برهنه به کف اهرمن است

    صله خواهد غزل و حوصله باید که بسی
    صله ام داد که پیرایهْ در عدن است

    چنگ زن زهره شد از کف زدن کف خضیب
    کز دبیر فلک آوازهْ شعر حسن است

    منبع:سخنرانی ضبط شده علامه حسن زاده-دی وی دی سخنرانی های ایشان(تراک۲۷۰)http://alame-hasanzade.blogfa.com/cat-19.aspx


    پاورقی:معنای اصیل واژه خطر در لغت نامه دهخدا:بزرگی -بلندی قدر- بلند مرتبه


    شعری زیبا

       شنبه نوزدهم اسفند 1391 17:28   عاشق علامه   

    شعری زیبا

    علامه حسن زاده آملی:در اولین اربعینم در ذوالقعده۱۳۸۶ ه ق گفتم:

    چه بگویمت که در دل چه حقایقی عیان است

    نه قلم تواندش گفت نه زبانم آن زبان است

    دل زنده ای بباید به اشارتی بیابد

    که دل عشیق زاری دل زنده ای چه سان است

    چه شود که یک دو روزی ز خودیت چشم دوزی

    برسی به آه و سوزی نگری که حق عیان است

    همه یار گلعذارم همه گلعذار یارم

    همه آن آن نگارم همه را نگارم آن است

    همه جا فروغ رویش همه عاشقان کویش

    همه رخت بسته سویش همه جای کاروان است

    همه مات ذات خویش و همه کس به گفت و گویش

    همه دل به جست و جویش همه در ژیش روان است

    حسن دل آگه او شده خاک درگه او

    به هماره همره او برود که جان جان است

     

    هزار و یک کلمه جلد هفت کلمه۶۷۹

    http://alame-hasanzade.blogfa.com


    كاروان عشق

       شنبه نوزدهم اسفند 1391 17:27   عاشق علامه   

    كاروان عشق

    دلا يك ره بيا ساز سفر كن
    ز هر چه پيشت آيد زان گذر كن
    مگر تا سوى يارت بار يابى
    دمادم جلوه هاى يار يا
    دلا بازيچه نبود دار هستى
    همه حق است در بازار هستى
    بود آن بنده فيروز و موفق
    نجويد اندرين بازار جز حق
    دلا از دام و بند خو پرستى
    نرستى همچو مرغ بى پرستى
    چرا خو كرده اى در لاى و در گل
    در اين ولاى و گلت بر گو چه حاصل
    دلا عالم همه الله نور است
    بيابد آنكه دائم در حضور است
    ترا تا آينه زنگار باشد
    حجاب ديدن دلدار باشد
    دلا تو مرغ باغ كبريايى
    يگانه محرم سر خدايى
    بنه سر را به خاك آستانش
    كه سر بر آورى از آسمانش
    دلا شب را مده بيهوده از دست
    كه درديجور شب آب حيات است
    منبع :ديوان ، ص 191 ج 2، 1378 ه ق .


    علامه حسن زاده: اگر یک میکرون در آقای خامنه ای ناخالصی می دیدم نمی آمدم!

       دوشنبه چهاردهم اسفند 1391 17:45   عاشق علامه   

    علامه حسن زاده: اگر یک میکرون در آقای خامنه ای ناخالصی می دیدم نمی آمدم!

    روزی خدمت علامه بودم و در مورد تعابیری هم‌چون «قائد ولی وفی»، «رائد سائس وفی»، «مصداق بارز نرفع درجات من یشاء» و «دادار عالم و آدم، همواره سالار و سرورم را سالم و مسرور دارد» که ایشان برای مقام معظم رهبری به کار برده‌اند، گفت‌وگو و سؤال ‌کردم. چرا که آن زمان برخی نتوانستند این ستایش‌ها را تحمل کنند و به استاد خرده گرفتند. وی افزود: به استاد عرض کردم که برخی، عبارات شما در تمجید از مقام معظم رهبری را برنتافته‌اند. ایشان فرمودند: این عناوین بسیار خوب و به‎جا بود و از نظر بنده هیچ مشکلی ندارد.»

    این سخنان حضرت علامه در شرایطی است که علامه عظیم‌الشأن حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی در استقبال از رهبر انقلاب، جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند. حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید. علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: «اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم»

    و یا در جایی دیگر به رهبر انقلاب فرمودند: «به جد اطهرت قسم که اگر می‌شنیدم که تو دست کجی، یک دونه خرما را می‌شنیدم یا می‌دیدم که دستت کج بود ولو به یک دونه خرما، به استقبالت نمی‌اومدم. چون می‌بینم پاکی اومدمُ چون می‌بینم به اخلاص داری کار می‌کنی اومدم»

    اما ابراز ارادت حضرت علامه به رهبر انقلاب به همین‌جا ختم نمی‌شود. زیرا بعد از این دیدار، استاندار مازندران به همراه جمعی از مسؤولان استانداری، با آیت الله حسن‌زاده در آمل دیدار کردند. آیت الله حسن‌زاده آملی با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری در امورات مختلف، در خصوص امر ولایت فرمودند: «همگان باید عامل موثری باشیم و برای تقویت جایگاه ولایت فقیه سعی کنیم»

    اما یکی از شاگردان بنام ایشان نیز، در خصوص این دیدار خاطرۀ جالبی تعریف می‌کنند. حجت‌الاسلام والمسلمین صمدی آملی، یک روز پس از سفر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به آمل به دیدار علامه رفته و ایشان، نکته‌ای در خصوص دیدار مذکور فرمودند: «اگر یک میکرون در آقای خامنه‌ای غل و غش، ناخالصی، غل و غش و (هر تعبیری می‌خواهید)، یک میکرون، یک میلیونوم، یک هزارم این‌ها در ایشان می‌دیدم نمی‌آمدم، چه کار دارم؟»

    حضرت علامه حسن‌زاده در جای دیگری پیرامون حضرت آفا فرموده‌اند: «گوشتان به دهان رهبر باشد. چون ایشان گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن (عج) است.»

    این جملات وقتی بیشتر معنا پیدا می‌کند که بدانیم صاحب تفسیر المیزان، علامه عارف آیت‌الله طباطبایی درباره شاگردش علامه حسن‌زاده فرموده‌اند: حسن‌زاده را کسی نشناخت جز امام زمان (عج)...

     http://marefat-mahdavi.blogfa.com

    اللّهُمَّ عجّل لولیک الفَرَج بحق عَمَّتِنا زینب

    واحفظ قائدنا الخامنه ای


    آخرین مطالب

    موضوعات سایت

  • زندگی نامه علامه حسن زاده املی
  • زندگی نامه علامه نورانی اردبیلی
  • تصاویر علامه حسن زاده وعلامه نورانی
  • نکات اخلاقی ازعلامه نورانی
  • زندگی نامه عارف بالله ایت الله مشگینی
  • نصایح اخلاقی ایت الله مشگینی
  • تقریظ حضرت علامه حسن زاده آملی در مورد استاد صمدی
  • مشخص کردن قبر حضرت فاطمه در کلام حضرت علامه حسن زا
  • تقدیر نامه حضرت علامه حسن زاده آملی
  • حضرت مهدی در نگاه علامه حسن زاده آملی
  • عنایت حضرت مهدی به علامه نورانی
  • رازنامه شعری ازعلامه نورانی
  • علامه حسن زاده ازنگاه بزرگان
  • علامه حسن زاده در زندگي من نقش هدايت گري و احياگري
  • مسابقه خوشنویسی
  • درباره وحدت وجود
  • توصیه اخلاقی ازایت الله پهلوانی
  • اهانت به علامه حسن زاده املی
  • نامه حسن زاده به فرزندش
  • شب علامه حسن زاده املی درهزارویک شب
  • بزرگداشت علامه حسن زاده املی
  • توصیه هایی ازعلامه حسن زاده املی
  • قبض و بسط دریای دل
  • اقبال و ادبار عقل
  • تعريف ميل كلى
  • بی حد بودن ذات الهی
  • صوفی کیست ؟
  • قوس نزول و صعود
  • معاد جسمانی
  • حوض را جرم كش زدي ؟
  • حجت خدا
  • پروستات
  • دیدارخوبان
  • مرخصی ازبیمارستان
  • همایش بزرگداشت مقام علمی علامه حسن زاده املی
  • شعربدون نقطه علامه حسن زاده املی
  • احترام به رهبر
  • اثارعلامه درنمایشگاه قران
  • آيا به ياد آوردن گناه ، گناه است و تجديد توبه لازم
  • حضرت مهدی درنگاه علامه حسن زاده
  • متن کامل رساله تعیین خط زوال علامه حسن زاده آملی
  • آراء و عقائد در باب زمان
  • فروش کتاب دائره المعارف طب اسلامی
  • تماس باما
  • بیانات علامه درباره رهبر
  • دستورالعملهای عرفانی ازعلامه حسن زاده املی
  • ادب باخدا
  • محیی الدین کیست
  • ظهوراتفاق افتاده؟
  • پندهای حکیمانه ازعلامه حسن زاده
  • اشعارعلامه
  • علامه ذوالفنون
  • نظرعلامه درباره فرقه گنابادی
  • تسلط برعلوم گوناگون
  • درابتنای قران وعرفان بربرهان
  • جواب ارسطو به سوفسطی در موضوع وحدت صنع
  • فکرچیست؟
  • بیان امام صادق(ع) درباره ارسطو
  • بسط و قبض دریا
  • ظهوراتفاق افتاده..
  • وقتی علامه حسن زاده حسرت خورد
  • با آنچه كه دوست دارى محشور مى شوى
  • خواب یابیداری؟
  • علامه حسن زاده میگوید
  • واقعه شنیدن اذان
  • مکاشفات ورویای صادقانه ازعلامه حسن زاده
  • ملاقات باامام زمان (عج)
  • کتابهایی که علامه حسن زاده برخواندنشان تاکیددارند
  • یک دستوراخلاقی
  • مراحل تزکیه نفس
  • باب مکاشفه
  • توصیه های ناب ازعلامه
  • تادیب نفس
  • کاروان عشق
  • شعری زیباازعلامه
  • چرااین؟
  • شب عید
  • بحروحدت
  • پندهای حکیمانه ازعلامه حسن زاده
  •  

    کدلوگوی وبلاگ ما

    لوگوی پایگاه اخلاقی علامه حسن زاده


    لوگوی همسنگران

    دل رهبر

    دل رهبر

    آرشیو ماهانه سایت

    علائم ظهور

    + اوصاف مشترک پیامبر(ص) و امام زمان(عج)
    + غیبت طولانی و طول عمر قائم(عج) به روایت امام صادق(ع)
    + قطع سلطه استعمار هدف حکومت جهانی مهدی(ع) جهانی شدن یعنی چه؟ تفاوت جهانی شدن با جهانی سازی چیست؟
    + پدرمعنوی ‌آل‌ سعود و حکومت‌ سلفی ‌ها
    + آيا زنان می توانند جزء ياران امام عصر(ع) باشند؟
    + نگاهي به پديده انتظار و آثار حيات بخش آن
    + تلاش صهیونیسم بین‌الملل برای جذب مسلمانان خاورمیانه
    + شفیعی سروستانی :استراتژی انتظار” چیزی در این میدان است
    + خانه مهدى(ع) كجاست؟
    + پرسش : در مورد اينكه مي گويند: اين عصر، عصر ظهور است توضيح دهيد و دلائلي بيان كنيد؟
    + پرسش : در روايات آمده كه يكي از وقايع بعد از ظهور اين مي‌باشد كه امام زمان ـ عليه السّلام ـ آن دو خليفه اول را از قبر بيرون مي‌آورند و زنده مي‌كنند و مي‌سوزاند، مگر نعوذ بالله مگرامام زمان ـ عليه السّلام ـ كينه توز هستند چنين انتقام مي‌گيرند؟
    + پرسش : آيا در قرآن كريم نامي از حضرت مهدي برده شده است و آيا در قرآن كريم حرفي از انتظار و اينكه منتظر واقعي كيست و بايد داراي چه ويژگي هايي باشد، به ميان آمده است؟
    + آیااسلام دین خشونت هست؟
    + عاشورای حسینی و انتظار مهدوی
    + از انتظار تمدن تا تمدن انتظار
    + پویایی و تلاش لازمه جدایی ناپذیر انتظار
    + منتظران و ناهنجاري‌هاي آخرالزمان
    + اظهور زندگی تازه
    + احادیث تکان دهنده درباره ظهور
    + جایگاه مصر در احادیث آخرالزمان
    + سیاست مهدوی یا همان اسلام راستین
    + ولایت مطلقه فقیه، حق الهی اهل‎ بیت (ع ) است
    + در دفاع ازخاتمیت، امامت و مهدویت
    + نگاهی به مسئله حجاب، برداشتی سطحی یا كندوكاوی در مسئله حجاب
    + «بقيه الله خيرلكم ان كنتم مؤمنين...»
    +درباره طول عمرامام عصرعج؟!
    + به سوی یک آخرالزمان مصنوعی و جعلی!
    + آخر الزمان، منجي‏گرايي و ظهور در شبكه جهاني اينترنت
    +آخرالزمان:چیستی وچگونگی؟
    + آخرالزمان را باور کنیم
    + صهیونیسم و جنگ آخرالزمان
    + آخرالزّمان، عصر نبود تعادل
    + فتنه‌های بحران‌ساز آخرالزّمان
    + آسیب‌های خانوادگی در آخرالزمان
    + آخرالزّمان، از زبان پیامبر(ص)
    + آیا ایجاد حکومت اسلامى با اعتقاد به ظهور حضرت منافات ندارد؟
    + امتداد انتظار - بخش اول
    + منتظر واقعی
    + انتظارفرج
    + انتظار، بدون صبر و بصیرت!

    موعود در ادیان

    + سلفی‌‌گری؛ بزرگ‌ترین خطر پیش روی جهان اسلام
    + تاریخ نسخۀ کنونی انجیل برنابا
    + پروژه پایان جهان همچنان ادامه دارد/ پایان جهان در سال 2013 یا 2023 ؟ + تصاویر
    + صهیونیسم؛یگانه مشکل جهان
    + تسلّط رسانه‌ای صهيونيسم بر جهان
    + آشنایی با جوئل ریچاردسون، نویسنده کتاب ضد مسیح اسلامی
    + آموزش چگونه گذشتن از دنیا
    + اسلام سکولار ؛ پاشنه آشیل بیداری اسلامی
    + هالیوود؛ فرهنگ‌ساز یا فرهنگ‌سوز
    + رجعت از دیدگاه ثقلین
    + اثبات رجعت از دیدگاه عقل ونقل
    + رجعت عقیده ای که باید از نو شناخت
    + «رجعت عبارت است از رجوع و برگشتن...»
    +"بازی‌ رایانه‌ای" رسانه‌ نوظهوری است که مورد غفلت واقع شده ؟!
    + طومار اینترنتی اعتراض جوانان ایرانی به بازی BattleField3!
    + جریان سلفی گری ها
    +آسیب‌ شناسی فرهنگ مهدوی در عصر جهانی شدن
    + آسیب‌ شناسی فرهنگ مهدوی در عصر جهانی شدن - 1
    + اولویت هالیوود؛ترویج سبک زندگی مصرف گرا
    + سیا و مأموری به نام هالیوود؛
    + جريان شناسی اهانت هاليوود به پیامبران
    + تحریف زدایی از شخصیت عاشورایی زینب(س)
    + مبدأ ظهور تشيّع در گذر تاريخ
    + پژوهشی در هویت تاریخی حضرت رقیه (علیهاالسلام)
    + اعتقاد به منجی زنده
    + منجي از منظر تاريخ و اديان
    + سخنان گران بهاء
    + صبر و بصیرت!

    تشرفات

    + «خليفه گري» دستپخت جديد غرب!
    + کجای زندگی ما الگوگیری از زندگی پیامبر است / امام صادق(ع) و جنبش نرم افزاری
    + حضرت مهدي (عج) از رحم خانمي مسيحي به دنيا آمد ؟
    + نحوه ي حكومت ائمه بعد از رجعت چگونه است؟
    + پرسش : آيا امام مهدى (عج) براى گسترش عدالت و افراشتن پرچم اسلام، از امدادهاى غيبى استفاده مى كند؟
    + پرسش : چرا سلسله امامان در امام دوازدهم عليه السلام ختم مي شود؟
    + يكي از وقايع بعد از ظهور
    + «باز هم اشتباه در فهم حکومت ولایی
    + نهاد دین از نهاد حکومت جدا نیست
    + شرك و بوسیدن ضریح پیامبر (ص)؟! مناظره عالم شيعي با دانشمند وهابي
    + «فراماسونری و استفاده ابزاری از هنر در همگامی با شیطان
    + تناسخ از دیدگاه اسلام
    + آیا با ظهور امام زمان(عج) دنیا «بهشت» می‌شود؟
    + «خليفه گري» دستپخت جديد غرب!
    + کجای زندگی ما الگوگیری از زندگی پیامبر است / امام صادق(ع) و جنبش نرم افزاری
    + حضرت مهدي (عج) از رحم خانمي مسيحي به دنيا آمد ؟
    + نحوه ي حكومت ائمه بعد از رجعت چگونه است؟
    + پرسش : آيا امام مهدى (عج) براى گسترش عدالت و افراشتن پرچم اسلام، از امدادهاى غيبى استفاده مى كند؟
    + پرسش : چرا سلسله امامان در امام دوازدهم عليه السلام ختم مي شود؟
    + يكي از وقايع بعد از ظهور
    + آسیب‌ شناسی فرهنگ مهدوی در عصر جهانی شدن
    + آسیب‌ شناسی فرهنگ مهدوی در عصر جهانی شدن2
    + آرامش دلت، فقط با خداست!
    + سبک زندگی اسلامی یعنی همه ابعاد زندگی رنگ و بوی خدا بگیرد
    + استاد پناهیان: شرایط منطقه خیلی با شرایط خروج سفیانی جور در می آید + صوت
    + آمار تکان دهنده از افزایش قماربازی در آمریکا
    + ابلیسک چرا و چگونه بوجود آمد؟
    + نتیجه نقد هولوکاست در غرب چنین است + عکس
    + جهان در سیطره ی دجال (فراماسونری)؛ ایران، جزیره ی امید
    + پاسخ به تعدادی از شبهات مطرح شده در فیسبوک پیرامون امام حسین و عاشورا
    + خلق و خوی حضرت محمد(ص)چگونه بود؟
    برای حمایت ازما لوگوی مارابه وبلاگتون قراربدهید....التماس دعای فرج©